Over Zwarte Zaterdag

Iedere vakantieganger kent én vreest hem: zwarte zaterdag. In de laatste paar decennia is deze uitdrukking helemaal ingeburgerd in onze taal – iets wat bovendien voor de meeste andere Europese landen geldt. Zwarte zaterdag staat namelijk synoniem voor files, topdrukte en ongelukken op de Europese snelwegen.

Een paar zatedagen in het jaar – in juli en augustus – is het dan ook weer zo ver en gaat men in Europa massaal met de auto op vakantie. (Snel)wegen slibben dicht, de rijen voor tolpoortjes worden langer en langer en ook de parkeerplaatsen langs de route kunnen de enorme drukte niet meer aan en veranderen in één grote, vieze bende.

Niet echt iets waar je je bij aan zou willen sluiten. Er is dan eigenlijk ook maar één verstandig advies: vermijd zwarte zaterdag 2016!

Waar komt de term zwarte zaterdag vandaan?

zwarte-zaterdag-file-248x300Er zijn twee verklaringen voor de herkomst van de naam Zwarte Zaterdag. Opvallend is echter, dat ze beide uit Frankrijk afkomstig zijn – dit is dan ook niet voor niets het land waar bijna iedereen aan denkt wanneer zwarte zaterdag ter sprake komt. Als populair vakantieland en de enige toegangsweg over land naar Spanje en Portugal reizen iedere zomer weer duizenden mensen over de Franse wegen. Tel daarbij op dat in juli en augustus ook de Fransen zelf massaal op vakantie gaan en het is helemaal niet zo vreemd dat de oorsprong van zwarte zaterdag in Frankrijk ligt.

De Franse verkeersdienst Bison Futé maakt voor de aanduiding van drukte op de Franse wegen gebruik van een kleurcodering. Groen staat voor normaal, oranje is druk, rood betekent zeer druk en absolute topdrukte is uiteraard zwart. Ondanks dat de Fransen de extreem drukke zaterdagen altijd aanduidden als ‘les jours de grands départs’, raakte in de afgelopen jaren ook het begrip ‘samedi noir’ steeds meer ingeburgerd in de Franse taal.

Een andere veel gehoorde andere verklaring voor de herkomst van het begrip zwarte zaterdag is er één die met recht zwart te noemen is. Op 31 juli 1982 – ook zo’n dag van extreme drukte – vond het ernstigste verkeersongeluk in de Franse geschiedenis plaats. Hierbij reed bij de Franse plaats Baune een bus op enkele personenauto’s in. 53 mensen kwamen om, waarvan 44 kinderen. Naar aanleiding van dit ongeluk is het nog altijd verboden om op zwarte zaterdag groepen kinderen per bus te vervoeren.

Ondanks dat zwarte zaterdag vaak met Frankrijk geassocieerd wordt, wordt de term ook steeds vaker gebruikt voor andere zaterdagen met extreme verkeersdrukte in de rest van Europa. De eerste zaterdag van de wintersportvakantie in Duitsland en Oostenrijk bijvoorbeeld wordt tegenwoordig in veel verkeersprognoses ook aangeduid als een zwarte zaterdag.

De belangrijkste knelpunten en drukste dagen worden jaarlijks in het begin van het jaar reeds bekend gemaakt. Bij de drukste knelpunten in Europa zoals de Gotthardtunnel in Zwitserland worden tussen eind juli  en augustus ieder jaar weer lange files verwacht. Wees goed voorbereid en blijf ook buiten de zwarte zaterdagen voor vertrek goed op de hoogte van alle werkzaamheden en actuele verkeersinformatie rondom filegevoelige routes.

Toch de weg op? Maak gebruik van deze tips

We gaven het al aan: de enige verstandige beslissing is om zwarte zaterdagen te vermijden. Mocht je om wat voor reden dan ook toch genoodzaakt zijn om op zo’n dag van extreme drukte de weg op te gaan, dan helpen deze tips je om zo goed mogelijk de dag door te komen:

  • Zorg voor voldoende eten en vooral drinken in de auto. Wegrestaurants zijn vaak afgeladen en de parkeerplaatsen overvol, waardoor het verstandig is om je eigen eten en drinken mee te nemen.
  • Tolpoortjes op de snelweg zorgen vaak voor lange files. Deze vermijd je door een paar afslagen voor het einde van de tol de afrit te nemen en de alternatieve route (de groene bordjes met itineraires bis) te volgen.
  • Betaal bij tolpoortjes met je creditcard of schaf een tolbadge aan waarmee je door de automatische télépéage kunt. Hiermee kun je snel en eenvoudig voorbij de slagbomen en vermijd je onnodig oponthoud en extra wachttijden.
  • Wacht niet tot het laatste moment met tanken. Vooral als je stil komt te staan in de file gaat het benzineverbruik harder dan je denkt. Dit geldt bovendien ook voor het gebruik van de airco, houd hier eventueel rekening mee bij het uitstippelen van de route.