5 misverstanden over lange ritten met de elektrische auto

Met een elektrische auto op wintersport? Veel Nederlanders denken dat zo’n lange elektrische rit niet realistisch is. Maar dat is onzin! Hier zijn 5 hardnekkige misverstanden over autovakanties met een elektrische auto.

Elektrisch rijden heeft de toekomst. Er is immers geen oneindige voorraad fossiele brandstoffen en onze wereld snakt nu al naar duurzame alternatieven. Toch is lang niet iedereen overtuigd. Sceptische automobilisten wijzen er bijvoorbeeld graag op dat elektrische auto’s alleen bruikbaar zijn voor korte afstanden. Een achterhaalde opvatting. Ook met een elektrische auto kun je heel gemakkelijk op vakantie.

1. De rit duurt veel langer

Een veelgehoord bezwaar tegen lange vakantieritten met de elektrische auto is dat zo’n rit veel meer tijd kost dan wanneer je dezelfde afstand aflegt met een benzine- of dieselauto. Eneco nam onlangs de proef op de som en reed in een elektrische auto van Utrecht naar de Zwitserse Alpen, een route van zo’n 1000 kilometer.

Deze reis duurde in totaal 12 uur, inclusief vijf stops om de auto op te laden. Er werd om de 200 kilometer een laadstop gemaakt. Conclusie: je kunt met een elektrische auto wel degelijk in één dag naar de sneeuw en de rit duurt niet veel langer. En hoe erg is het om af en toe te stoppen? Met een niet-elektrische auto neem je toch ook soms een rijpauze?

2. Er zijn niet genoeg oplaadpunten

Er wordt vaak gezegd dat lange ritten met een elektrische auto omslachtig zijn vanwege een tekort aan oplaadpunten. Dit was een aantal jaar geleden misschien nog zo, maar inmiddels beschikt Europa over tienduizenden oplaadpunten voor elektrische auto’s. Het netwerk van snelle oplaadpunten groeit bovendien in hoog tempo. Omrijden is dus bijna niet nodig. Daar komt nog eens bij dat je met de laadpas van Eneco ook in het buitenland altijd automatisch groene stroom laadt. Met deze pas kun je bijvoorbeeld terecht bij veel snellaadpunten in Duitsland en Zwitserland. Je weet dan zeker dat je elektrische auto ook echt op duurzame energie rijdt. Wel zo fijn voor het milieu.

3. Een route plannen is ingewikkeld

Het plannen van een optimale route langs snelle laadpunten is zo gedaan. Bovendien hoef je voor de meeste ritten niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Zo heeft Eneco voor vier populaire skigebieden in Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Italië handige kant-en-klare routekaarten samengesteld die je op Eneco.nl gratis kunt downloaden. Daarmee kom je efficiënt en snel op je vakantiebestemming. Mensen die toch liever zelf een route naar de sneeuw plannen, kunnen bijvoorbeeld kijken op de website ChargeMap of downloaden de gelijknamige app. Elektrisch rijders overal ter wereld geven aan ChargeMap door waar de oplaadpunten zich bevinden, zodat de kaart altijd actueel en volledig blijft.

4.Het kan niet met een middenklasser

Je hoort weleens van critici dat elektrische auto’s door de beperkte actieradius niet geschikt zijn voor lange autoritten. Dat zou alleen weggelegd zijn voor de duurste, meest geavanceerde modellen. Ook dit standpunt is echter ingehaald door de realiteit, want de huidige middenklassers hebben een bereik van honderden kilometers. Even een aantal voorbeelden. De nieuwe Volkswagen e-Golf en de nieuwste BMW i3 hebben een range van 300 kilometer, met de nieuwe Renault Zoë kun je 400 kilometer rijden op een volle batterij en met de nieuwe Opel Ampera-E tot wel 500 kilometer. De Tesla Model-S heeft zelfs een actieradius van 600 kilometer. Ja, een elektrische auto vergt een investering. Maar naar verwachting duurt het nog maar een paar jaar tot elektrisch rijden inclusief de aanschaf van de auto goedkoper is dan rijden op benzine of diesel. Het omslagpunt zou ergens in 2021/2022 liggen.

5. Het is gewoon niet handig

De meeste mensen die zich verzetten tegen elektrisch rijden hebben daar eigenlijk geen goede reden voor. Ze tellen een of meerdere vooroordelen bij elkaar op en concluderen dat het stressvol, niet handig of te ingewikkeld is om met een elektrische auto op vakantie te gaan. En dat is doodzonde, want elektrisch rijden is een stuk beter voor het milieu. Een elektrische auto stoot namelijk veel minder CO2 uit dan een benzine- of dieselauto. In het experiment van Eneco scheelde dat maar liefst 90 kilo CO2! En elektrische auto’s zijn nog stiller ook. Om nog maar te zwijgen over de vele voordelen die een sterke focus op duurzame energie heeft voor de Nederlandse hightechindustrie en onze economie. Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Eneco.